Wednesday 15 June 2011

engeland ontwikkelingsland

effe eentje in het nederlands. niet vanwege de politiek geladenheid van dit logje, maar omdat ik van de helft niet weet hoe je dat zegt in 't engels (ja heus).

een paar jaar terug zei een zuid-europese dame die nu in engeland woont tegen mij dat engeland een ontwikkelingsland is. ik was het met haar eens dat zaken hier nog wel eens te wensen overlaten, maar toch staarde ik haar even aan om te peilen hoe ze dit nou bedoelde. ja echt waar! zei ze, en ratelde heel koel en in rap tempo een lange lijst van criteria af waaraan ontwikkelingslanden voldoen & engeland ook. helaas kan ik me alleen nog maar herinneren van x% van het geld zit bij y% van de bevolking; er zal ook wel zoiets geweest zijn van de geregelde overstromingen, onvoorspelbare treinen, tekort aan verse groente & fruit, corruptie etc, helaas weet ik het echt niet meer en ik wou maar dat ik me kon herinneren wie die dame ook alweer was want ik herinner me wel dat ik de analogie helemaal hilarisch vond & dan kon ik effe navragen hoe het toch ook maar weer zat.

vrijdag werd ik voor de zoveelste maal geconfronteerd met wat misschien wel één van de criteria was - de beschikbaarheid van wat ik zou denken 'basisbenodigdheden' (maarja ik ben een verwend nest dat snap ik). hier in het dorp hebben wij geen gas, wij hebben olie. dat kun je bestellen bij een olie leverancier en die komt het dan brengen met een klein vrachtautootje. met kerst is het hartstikke druk dus moet je van tevoren inboeken anders zit je met kerst in de kou, kan je niet de verplichte kalkoen met spruitjes koken, etc. get the picture? je moet ook steeds braaf in de gaten houden hoe vol de tank zit want je wordt niet gewaarschuwd van 'tingeling, bijna leeg' en het kan zomaar ineens op zijn. dan komt er lucht in de boiler en die krijg je dan niet zonder hulp van de loodgieter aan de praat, er is geen warm water, geen kookgelegenheid (yep - dat is onze AGA die olie zuipt). en mensen kunnen die olie dus uit je tank stelen, dus als jij denkt van 'zomer, geen verwarming aan, ik hoef niet te checken want 2 maanden geleden de tank nog gevuld' dan hep je 't mooi mis. en bij voorkeur gebeurt het zo dat als je op vrijdag thuiskomt uit je werk, dat je dan denkt van 'hmm, kouwe aga. hmm, geen warm water.' zucht. weer een lang weekend met koude douches, salades en vis uit de magnetron. olie kan natuurlijk pas op maandag besteld worden en in de zomer als je mazzel hebt wordt het dan al dinsdag geleverd maar in de winter, poepoe, druk mevrouwtje, laten ze je rustig lekker een week zonder zitten. ik heb dit jaar echt al minstens 4 koude weekends gehad hierzo. bere irritant & het wordt inmiddels een duur grapje ook. 'slot op je tank?' hoor ik jullie denken maar nee hoor dan boren ze er een gat in & ben je nog verder van huis.

maar......... de kids vinden het gelukkig helemaal geweldig. oudste wou niet op de foto maar jongste wel. die zet ik duidelijk niet onder een kouwe douche; voor hen zet ik de waterkoker 20x aan en........... spetteren maar! :-)

(lekker terug verhuizen naar de grote stad? hmm.... daar zeg je wat!)

7 comments:

  1. Wat een gedoe zeg! Alhoewel je jongste het niet zo erg schijnt te vinden ;-)

    ReplyDelete
  2. oooh, wat verschrikkelijk irri!
    (Heerlijk, even zonder nadenken, rimpel tussen mn ogen, je blogje lezen:-)

    ReplyDelete
  3. Na jah! Enkeltje Nederland?

    ReplyDelete
  4. Unbelievable! Ik zie me al gaan, met m'n jerrycan, ff wat olie stelen bij de buren.

    ReplyDelete
  5. @Pien: je inspireert me! ik ga vaker een nederlands logje doen :-)

    ReplyDelete
  6. Fijn zo'n warm badje. Na zo'n koud weekend word de luxe van warmte vast weer erg hard gewaardeerd.

    ReplyDelete
  7. je gaat de dingen pas missen wanneer ze niet voorhanden zijn.

    ReplyDelete