Saturday 30 June 2012

vlierbessen siroop

eindelijk eindelijk ben ik zo georganiseerd dat ik de schermen op tijd heb weten te plukken. dat is nl nogal een uitdaging - een mens moet tijd hebben om te plukken, de juiste plek weten te vinden waar voldoende van die dingen bloeien en er geen auto's langs rijden, het moet een paar dagen niet geregend hebben en een lekker zonnetje en dan moet een mens ook nog 48 uur op ongeveer dezelfde plek wezen voor het hele proces van vlierbessensiroop maken. pfieuw! ik geef het u te doen.

vandaag was ik op visite bij vrienden die een 'landje' hebben. hartstikke dol, echt zo'n totaal overgroeide wildernis van zo'n 6 hectare waar de kids niet verdwalen omdat er overal zoveel brandnetels en bramen staan dat ze braaf op de drie vierkante meter aan het begin blijven. daar zag ik in de verte de vlieren welig tieren. ha! zei ik en ging onmiddelijk asociaal met een tas en snoeischaar het veld in op vlierbloemenjacht.

36 buitelingen in onverwachte kuilen, door prikkende bramen en onder de brandnetelblaren later was ik wel mooi een grote dikke plastic tas met vlierbloemen rijker. het hele huis is nu gedrenkt in de heerlijk subtiele geur van vlierbloesem. ik maak er dit jaar geen vlierbloesemchampagne van, alleen siroop - verukkelijk met prikwater, een ijsklontje & blaadje munt. niet veel mensen maken het met sinaasappel maar het schijnt dat dat het geheel echt totaal niet te versmaden maakt - dus daar zijn we dit jaar dan maar voor gegaan. ik kan niet wachten tot ik mijn eerste glaasje kan proeven!

1 comment: